loading...

روزگار نو

موسیقی راک یکی از پرطرفدارترین سبک‌های موسیقی‌های جهان است که مورد نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان قرار گرفته است. پیدایش این سبک موسیقی به دهه نود میلادی باز می‌گردد و برای خود تاریخی

شهروز شکیبا بازدید : 50 پنجشنبه 29 اسفند 1398 نظرات (0)

موسیقی راک یکی از پرطرفدارترین سبک‌های موسیقی‌های جهان است که مورد نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان قرار گرفته است. پیدایش این سبک موسیقی به دهه نود میلادی باز می‌گردد و برای خود تاریخی بی‌همتا دارد. بعد از رونمایی سبک موسیقی راک و ورود خوانندگان حرفه ای در این عرصه، سبک های دیگر راک رونمایی شد و به ژانر راک تحول عظیمی بخشید. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را از پیدایش تا شکوفا شدن این موسیقی آشنا کنیم و تاریخچه موسیقی راک را ارائه دهیم.

 

تاریخچه ظهور موسیقی راک 

شروع راک را می توان در اواخر دهه 1940 مشاهده کرد. هنگامی که سبک های رایج روز مانند موسیقی کانتری و بلوز با گیتار الکتریک به صدا درآمد. تا سال 1940 موسیقی راک آزمون و خطاهای زیادی داشت و نوازندگان و خوانندگان متعددی در حال آزمایش این سبک بودند. اما نوازندگان راک اند رول مانند چاک بری در سال 1950 هنوز تکیه بسیار زیادی به سازه های کلاسیک بلوز داشت. زیرا این سبک موسیقی آن طور که باید و شاید در آن زمان هنوز به رسمیت شناخته نشده و بود و هر کسی خطر نمی کرد.

در اوایل دهه 60، پیروان چاک بری که مهمترین آنها Rolling Stones بود، عملیاتی جالب انجام دادند. آنها دامنه موسیقی راک را با انتقال از هنرمندان مجرد به موسیقی دانانی که قادر به تولید آلبوم های منسجم بودند، گسترش دادند. رولینگ استون اولین گروهی بود که موسیقی راک را با موضوعاتی مثل آغوش، رابطه و شور و اشتیاق جوانی آغاز کرد و بسیار جنجال برانگیز شد. اما در مقابل آن موجب صعود سبک راک به ارتفاعات بالاتری از عرصه موسیقی شد.

موسیقی راک

تکامل راک 

 هنگامی که موسیقی راک به شکل غالب موسیقی عامه پسند تبدیل شد، گروه های جدیدی در قلمرو صوت و تصاویر جدید ساخته شدند. لد زپلین سبکی تاریک تر و سنگین تر به موسیقی راک داد و به یکی از محبوب ترین گروه های دهه 70 تبدیل شد. ناگفته نماند که او شروع کننده دو ژانر جدید و هارد راک و هوی متال بود که به پیشرفت این دو سبک کمک زیادی کرد. 

در همین زمان، پینک فلوید وارد عرصه موسیقی راک شد و عناصر روانگردان و پیچیده ای را به وجود آورد. آلبوم سمت تاریک ماه از پینک فلوید جنبشی را در راک ایجاد کرد که هیچ موسیقیدان و خواننده ای نتوانسته بود این تحول را ایجاد کند.

در اواخر دهه 70، بعد از پینک فلوید گروه های دیگری نظیر کلش وارد این سبک شدند و ابزارهای دیگری به موسیقی راک افزودند. آنها گیتارهای الکتریک بلند، لیریک های بی ادبانه و آواز خشمگین را به این سبک وارد کردند. در همین راستا سبک پانک نیز به وجود آمد. در حالی که این سبک با ابزار موسیقی درام، دستگاه های طبل همراه بود و گروه پره اوبو جز پیشگامان سبک موسیقی پانک بود. 

 

 

اوج سبک موسیقی راک

از آغاز دهه 80 میلادی، سنگ اصلی موسیقی راک نهادینه شد و در جایگاه بالاتری در جوامع موسیقی قرار گرفت. گروه های انگلیسی زیادی در این عرصه پا گذاشتند و سبک پانک را وارد راک کردند. در آن زمان آهنگ های راک درونگرا تر بود اما با تلفیقی از سبک پانک موج جدیدی از طرفداران را به خود اختصاص داد.همچنین گروه های آمریکایی از جمله .R.E.M به همراه عناصر سبک پانک و تنظیمات موسیقی سنتی راک پست پانک را خلق کردند. در اواخر دهه 80، گروه های دیگری روی کار آمدند و سبک ایندی راک یا آلترنتیو راک را ایجاد کردند.

 

شکوفایی موسیقی راک از دهه نود تا کنون

شکوفایی راک با آهنگ "Nevermind" نیروانا در سال 1991، به اوج خود رسید و به محبوب ترین سبک موسیقی تبدیل شد. اما بعد از خودکشی نیروانا سبک راک افت عجیبی داشت و طرفداران این سبک به غم عظیمی فرو رفتند. اما بعد از سال ها گروه Limp Bizkit یکی از اولین گروه هایی بود که در بازگشت موسیقی راک به عرصه سرمایه گذاری بسیاری کرد. ناگفته نماند علاوه بر Limp Bizkit گروه هایی مانند Staind و Puddle of Mud این سبک را بیدار کردند اما ملودی و نحوه خواندن راک را تغییر دادن و رپ را وارد راک کردند.

با ورود موسیقی راک به قرن بیست و یکم و وجود گروه های مانند کلد پلی، گرین دی، تو تو، کینگز اف لیون و... موفق های زیادی وارد سبک راک شد. بدون شک، موسیقی راک در حال تکامل است و تاکنون از تاریخ غنی برخوردار بوده است.

تاریخ موزیک راک

 

کلام آخر

در این مطلب شما را با پیدایش و نحوه شکوفایی سبک موسیقی را آشنا کردیم. سبک راک در تمام دنیا به ویژه ایران طرفداران زیادی داشته و کشورمان در این عرصه پیشرفت های عظیمی را ازآن خود کرده است. اگر می خواهید در خصوص این سبک بیشتر بدانید، موسیقی گروه های راک مانند کویین، پینک فلوید، لینکین پارک، کلدپلی یا اوانسنس را گوش دهید و از آنها لذت ببرید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 17
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 31
  • بازدید ماه : 31
  • بازدید سال : 223
  • بازدید کلی : 584